– TAT to jedna z największych komunikacyjnych inwestycji Wrocławia ostatnich lat i wypełnienie obietnic. Transport miejski to mój priorytet, więc cieszę się, że realizujemy kolejne tramwajowe projekty, które poprawiają jakość życia w mieście – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Cała Trasa Autobusowo-Tramwajowa to łącznie aż 7 km nowych torowisk i będzie gotowa w 2023 roku.
– Pierwszy odcinek, który w sobotę oddamy do użytku, to blisko 2 km torowiska, 5 nowych peronów przystankowych. Nowe przystanki powstały na wysokości dawnego dworca Marchijskiego, przy ul. Smoleckiej oraz przy ul. Robotniczej na wysokości ul. Śrubowej – opowiada Piotr Paś, prezes Wrocławskich Inwestycji, które nadzorują prace na tej budowie.
W ramach zadania przebudowano i wybudowano nowe sieci podziemne, a także 1913 m nowej drogi dla rowerów, 2335 m nowych chodników, na których powstały linie naprowadzające dla osób niedowidzących.
Kluczowy wiadukt
– Przejazd TAT nie byłby możliwy, gdyby nie wiadukt nad ulicą Smolecką. W miejsce starego obiektu wybudowaliśmy nową, bardzo wytrzymałą konstrukcję. Jest ona już przygotowana na coraz to nowsze tramwaje, których waga rośnie. Próby obciążeniowe wiaduktu wykonane przez Politechnikę Wrocławską wypadły znakomicie. Obiekt ma 22,4 metry długości i 17,4 m szerokości. Wykorzystaliśmy do jego budowy 200 ton stali i 1400 metrów sześciennych betonu. W ramach zadania, zgodnie z decyzją konserwatora zabytków, zabezpieczyliśmy szczelinę przeciwlotniczą znajdującą się przy wiadukcie – mówi Wojciech Kaim, kierownik projektu z WI.
Warto dodać, że zabezpieczone zostały także słupy żeliwne podtrzymujące stary wiadukt. Trafiły do magazynu ZDiUM. Zarząd Zieleni Miejskiej wykorzysta je prawdopodobnie do aranżacji zieleni na terenie Parku Henrykowskiego, który powstanie na byłych terenach kolejowych.
Kilkaset drzew i nowe jezdnie
Na pierwszym odcinku TAT posadzonych zostanie blisko 400 drzew m.in. klony polne, robinie, dęby. Najwięcej od strony wschodniej w pobliżu peronów przystankowych przy ul. Smoleckiej, gdzie planowane jest nasadzenie ponad 150 drzew.
Podczas prac rozpoczętych we wrześniu 2019 roku został przebudowany już m.in. plac Orląt Lwowskich, ulicę Nabycińską, a także odcinek od ul. Śrubowej do pętli przy WPP. Wyremontowane zostały także chodniki w okolicy Dworca Świebodzkiego, odcinek ul. Robotniczej na wysokości dworca, a także poprawiony został stan nawierzchni na ul. Smoleckiej pod wiaduktem, wyregulowane studnie kanalizacji deszczowej i wybudowane nowe chodniki na tym odcinku.
Olbrzymie pieniądze i wsparcie Unii Europejskiej
- Inwestycja jest realizowana ze środków miasta, przy znaczącym wsparciu Unii Europejskiej, za które bardzo dziękujemy. Odcinek, po którym będą jeździć tramwaje od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej i Wrocławskiego Parku Przemysłowego kosztował blisko 94 miliony złotych. Unijne dofinansowanie to niespełna połowa tej kwoty, ponad 42 mln zł- mówi Marcin Urban, skarbnik Wrocławia.
Łącznie, budowa całej Trasy Autobusowo-Tramwajowej na Nowy Dwór – po uwzględnieniu dodatkowych prac - będzie kosztowała ok. 390 mln zł. Zostanie oddana do użytku w 2023 roku.
Nie tylko trasa na Nowy Dwór
To jedna z dwóch dużych realizowanych obecnie inwestycji tramwajowych we Wrocławiu. Jednocześnie powstaje także nowa trasa na Popowice. Zostanie ona otwarta w 2022 roku. Miasto szykuje także realizację trasy tramwajowej na Swojczyce. Pierwszym etapem będzie budowa nowych mostów Chrobrego z torowiskiem. Wrocławskie Inwestycje podpisały umowę na budowę tych przepraw za blisko 70 milionów złotych. Obecnie trwa procedura przetargowa na projektowanie trasy tramwajowej na Swojczyce.
Warto dodać także, że miasto przeznacza 80 mln rocznie na TORYwolucję - serię remontów już istniejących torowisk. Dzięki temu tylko w zeszłym roku powstało 14,5 km nowych szyn. Pierwszy odcinek TAT umożliwia kontynuacje TORYwolucji.
- Od soboty tramwaje pojadą nowym torowiskiem w szczycie z częstotliwością nawet co półtorej minuty – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. – Nowy fragment trasy jest dla nas bardzo ważny także dlatego, że pozwoli na rozpoczęcie innych prac remontowych. Chodzi o torowisko na ul. Legnickiej (na placu Strzegomskim) i potem na pl. Jana Pawła II.
Pierwszym odcinkiem TAT pojedzie 7 linii tramwajowych, sześć z nich skieruje się jadąc z w prawo w ulicę Śrubową i dalej Legnicką. Linia numer 23 pojedzie prosto do WPP. Na razie będą to linie stale kursujące po Wrocławiu, nowe linie zostaną skierowane na TAT w 2023 roku, kiedy gotowa będzie już cała trasa do Nowego Dworu.
Docelowo na TAT będą kursowały także autobusy dzienne. Obecnie z racji liczby linii tramwajowych, które zostają skierowane na ten odcinek, na wydzielonej dla autobusów ulicy pojawią się tylko połączenia nocne.
TAT otwiera możliwości remontów
Otwarcie pierwszego fragmentu TAT pozwala MPK na rozpoczęcie prac związanych z remontem torowiska i przejazdu przez plac Strzegomski.
– W imieniu wszystkich naszych tramwajów dziękujemy za nowe tory. Jazda po nich będzie czystą przyjemnością – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder – Żeby nie być gorszymi w inwestycjach torowych, już w tę sobotę MPK rozpocznie naprawę przejazdu przez torowisko na placu Strzegomskim, a w sierpniu ruszymy z remontem placu Jana Pawła II. Dzięki TAT tramwaje będą omijać te odcinki, dzięki czemu zachowamy płynny przejazd w stronę Leśnicy.
W związku oddaniem do ruchu TAT i remontem torowiska na pl. Strzegomskim od 26 czerwca (sobota) planowana jest zmiana trasy linii tramwajowych 3, 10, 20, 23, 31, 32 i 33 oraz linii autobusowych 106, 107, 109, 132, 142, 148, 149 i 609.
Tramwaje linii 3, 10 i 33 zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach od pl. Dominikańskiego przez ul. Piotra Skargi, Teatralną, Świdnicką, Podwale, pl. Orląt Lwowskich, TAT i ul. Śrubową do ul. Legnickiej.
Tramwaje linii 23 zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach od pl. Dominikańskiego przez ul. Piotra Skargi, Teatralną, Świdnicką, Podwale, pl. Orląt Lwowskich, TAT do pętli przy ulicy Robotniczej.
Tramwaje linii 20 od ul. Podwale zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach przez pl. Orląt Lwowskich, TAT i ul. Śrubową do ul. Legnickiej, a tramwaje linii 31 i 32 od pl. Orląt Lwowskich pojadą w obu kierunkach przez TAT i ul. Śrubową do ul. Legnickiej.
Autobusy linii 106, 148 i 149 będą kursowały objazdem w obu kierunkach od ulicy Robotniczej przez ul. Śrubową, pl. Strzegomski, ul. Legnicką, pl. Jana Pawła II, ul. Kazimierza Wielkiego i pl. Dominikański.
Kursy linii 107, 109 i 609 realizowane z pl. Solidarności w kierunku Nowego Dworu pojadą ul. Legnicką, pl. Strzegomski, ul. Strzegomską i Śrubową do ul. Robotniczej, a w kierunku powrotnym obecną trasą przejazdu. Dodatkowo, autobusy linii 106, 107, 109, 132, 142, 148, 149 i 609 jadące w kierunku Nowego Dworu będą zatrzymywały się na przystanku „pl. Strzegomski” przy ul. Legnickiej.
Natomiast kursy linii nocnych 206 i 249 zostaną przekierowane na TAT i będą zatrzymywały się w obu kierunkach na nowych przystankach tramwajowo-autobusowych zlokalizowanych:
- przy dawnym dworcu Marchijskim;
- w pobliżu wiaduktu przy ul. Smoleckiej;
- przy skrzyżowaniu ul. Robotniczej i Śrubowej.
Prace przy remoncie torowiska tramwajowego na placu Strzegomskim potrwają około 2 miesięcy.
Napisz komentarz
Komentarze