Tai Chi – dla ciała i ducha

  • 13.11.2019, 21:53 (aktualizacja 13.11.2019, 22:16)
Tai Chi – dla ciała i ducha foto: Mariusz Targos Zdjęcia wykonane w czasie wyprawy do Chin
W XXI wieku kult pięknego ciała doprowadzony został prawie do absurdu. Zewsząd otaczają nas reklamy zachęcające do tego żebyśmy byli piękni, sprawni, wiecznie młodzi. Absurdalne poczucie, ze za wszelką cenę musimy być posiadaczami młodego, gibkiego, witalnego i atrakcyjnego przede wszystkim seksualnie ciała napędza branżę fitness. Wmawia się nam, że wszyscy musimy być tak piękni jak modele z plansz reklamowych, czy instruktorzy w klubach fitness. Tai Chi to forma ruchu, ale ruchu, który nie skupia się na rzeźbieniu sylwetki, ale zaakceptowaniu takiej jaką jest. Ciało może być naturalnie szczuplejsze lub grubsze, jeśli tylko jest zdrowe. Tai Chi pomaga nam nie tylko polubić nasz wygląd, ale także pielęgnować zdrowie; a jeśli nasze ciało jest chore - pomaga nam w powrocie do zdrowia. Ćwiczenia wykonywane są powoli, płynnie i lekko. To delikatny ruch, który ma rozluźnić, uspokoić, wyregulować oddech. Ma wprowadzić w głęboki relaks i skupienie. Ma pomóc uzyskać wewnętrzny spokój i pewność siebie.

O tajemnicach Tai Chi rozmawiamy z Mariuszem Targosem z Akademii Tai Chi Wrocław

Czym jest Tai Chi?

To gimnastyka zdrowotna łącząca w sposób świadomy ruch z oddechem, która ma swoje korzenie w chińskich sztukach walki. Wywodzi się z chińskiej kultury i siłą rzeczy powiązane jest z różnymi koncepcjami religii, filozofii i sztuki Chin. Ma bezpośredni związek z kaligrafią, medycyną, dietetyką, masażem, filozofią Tao i sztuką feng shui. Jednak samo w sobie Tai Chi nie jest ani religią, ani sposobem na kult czegokolwiek, łącznie z powszechnie rozumianym zachodnim „kultem ciała”.  

Co ma kaligrafia do ćwiczeń fizycznych?

Kaligrafia to specyficzny rodzaj medytacji. Malowanie chińskich znaków to sztuka wymagającaskupienia i wyciszenia. Podobnie Tai Chi, które nie jest zestawem ćwiczeń fizycznych tylko ruchem połączonym z oddechem, który sprawia, że umysł wycisza się, ciało rozluźnia a sam oddech zaczyna być cichy, gładki i spokojny. Wiemy, jak bardzo na nasz oddech wpływają emocje – stres, lęk, gniew,strach dlatego wyciszenie umysłu jest konieczne do odzyskania równowagi i harmonii wewnętrznej, do prawidłowego wykonywania ćwiczeń. Tai Chi jest uprawiane w wielu środowiskach przez miliony osób na całym świecie. Coraz częściej jest tematem badań naukowo-medycznych, których rezultaty są bardzo pozytywne. Tai Chi oznacza spokojny, wyciszony umysł i zdrowe, zrelaksowane ciało. 

Dlatego dzisiaj Tai Chi staje się alternatywą dla kozetki psychoanalityka Pierwszym najbardziej widocznym efektem regularnych ćwiczeń Tai Chi jest poprawa nastroju, co ma ogromny wpływ na procesy fizjologiczne człowieka – krążenie krwi, pracę układu trawiennego. Ćwiczenia są pomocne w leczeniu depresji i stanów nerwicowych. Dlatego też zalecane dla osób zestresowanych, przemęczonych pracą, żyjących w dużym napięciu i nie zawsze radzących sobie z emocjami. To propozycja dla zestresowanych menedżerów, których wycisza, uczy relaksu i dystansu do codziennej pogoni za sukcesem. Dla tych, których znudziła siłownia, która tylko rzeźbi ciało. Dla osób, które chcą zachować zdrowie, odzyskać giętkość ciała i stawów. Tai Chi to propozycja dla każdego bez względu na wiek. Wystarczy popatrzeć na obrazki z chińskich parków, które pełne są ćwiczących – niekiedy bardzo wiekowych. Każdy bierze z Tai Chi to, co jest mu w danej chwili potrzebne. Jedni wyciszenie inni energię do działania. Po kilku latach ćwiczeń zaczynamy inaczej chodzić - ruchy stają się miękkie i łagodne, prostuje się nasza sylwetka jakby mimochodem poprawia się kondycja fizyczna. 

Niektórzy sądzą, że Tai Chi to gimnastyka dla emerytów…

Dla patrzących z boku Tai Chi to delikatne, łagodne ruchy wykonywane bez żadnego wysiłku. Nic bardziej mylnego - moi uczniowie z zajęć wychodzą nieźle spoceni. Właściwie wykonywane ćwiczenia sprawiają, że serce bije mocniej, energia krąży, oddech się pogłębia a jednocześnie rozluźniają się mięśnie i wycisza umysł. Wielu lat treningów wymaga osiągnięcie umiejętności wykonywania sekwencji Tai Chi w sposób, który sprawia wrażenie jakby robiło się to bez wysiłku.Przypominam, że my nie zajmujemy się wyglądem ciała, jako takiego, ale jego zdrowiem. Nie dążymy do jego sztucznego zmieniania, ale do tego by ciało funkcjonowało jak najlepiej pod każdym względem: żeby było zdrowe, witalne, elastyczne, wytrzymałe, silne, sprężyste. Tai Chi nie jest religią ani kultem ciała; jest świadomą profilaktyką zdrowotną. Od adeptów Tai Chi wymagana jest jedynie podstawowa sprawność fizyczna, dlatego treningi można rozpocząć bez względu na wiek. Regularne ćwiczenia pozwalają zachować dobrą formę do późnej starości.

Tai Chi to również styl walki?

Tai Chi jest stylem walki praktykowanym w Chinach od 700 lat. W ruchach Tai Chi drzemie olbrzymia siła, która dzięki swej miękkości, a nierzadko i zwodniczości, stara się wykorzystać siłę przeciwnika na swoją korzyść. Elementy pchnięć i uderzeń odnajdujemy w treningu wszystkich form Tai Chi. Praktyczne zastosowania poszczególnych ruchów z sekwencji są na pierwszy rzut oka ukryte, nawet dla tych, którzy ćwiczą Tai Chi od dłuższego czasu, a nigdy nie zetknęli się z aplikacjami bojowymi. Pełna praktyka Tai Chi ma miejsce przy pełnym zrozumieniu sensu poszczególnych ruchów, nawet, gdy ćwiczymy tylko dla zdrowia i dobrego samopoczucia, gdyż aspekt bojowy przejawia się w całej formie. Dopełnieniem arsenału zastosowań Tai Chi są techniki Chin Na, które uczą jak praktycznie bez użycia siły, a tylko poprzez odpowiednie dźwignie na stawy i ucisk na punkty na ciele człowieka, przejąć kontrolę nad przeciwnikiem.

Jak powinniśmy rozpocząć przygodę z Tai Chi?

„Zrób krok, a pojawi się droga”, tą starą chińską maksymą zachęcam do rozpoczęcia przygody z Tai Chi. Nie wymagany jest żaden specjalny strój, można ćwiczyć we wszystkim i wszędzie. I także dlatego jest to propozycja naprawdę dla każdego. W naszym otoczeniu przybywa małych oaz zieleni, gdzie można oddać się tej sztuce indywidualnie lub grupowo. Przywołam w tym miejscu film "Praktykant", w którym główna bohaterka, młodziutka założycielka dochodowego biznesu, zatrudnia Bena, siedemdziesięcioletniego emeryta (Robert de Niro). Tytułowy praktykant wnosi mnóstwo mądrości, ciepła i doświadczenia do firmy, w której średnia wieku pracowników to około 27 lat. Końcowa scena rozgrywa się na trawniku w parku, w którym Ben ćwiczy Tai Chi. Można się domyślić, że spokój i opanowanie czerpał właśnie z praktyki tej starej sztuki. Dlatego zachęcam, by spróbować tej formy ruchu. Może jednym z powodów jest to, że szukamy wyciszenia, dlatego że wiecznie gdzieś pędzimy i nasz organizm domaga się relaksu. A może dlatego, że umysł potrzebuje wytchnienia, zwłaszcza po wymagającej maksymalnej koncentracji pracy. Każdy z tych powodów jest na miejscu. Może spróbujmy czegoś tak niecodziennego jak Tai Chi. Skoro cały świat od dawna korzysta z dobrodziejstw tego systemu, spróbujmy i my. Zakończmy zatem innym chińskim powiedzeniem :
„Jeżeli chcesz się napić, musisz to zrobić sam, żaden opis wody nie zastąpi Ci jej”.

Gdzie i w jakich grupach odbywają się zajęcia Akademii Tai Chi Wrocław?

Od 5 listopada Akademia Tai Chi w której nauczany jest klasyczny styl Yang, zaprasza na zajęcia w nowej grupie dla poczatkujących, właśnie na Ołtaszynie. Jest to grupa dla osób dorosłych, a zajęcia odbywać się będą w każdy wtorek o godz. 18.40 w Szkole Podst. nr 34 ul. Gałczyńskiego 8 na małej sali lustrzanej. Pierwsze zajęcia są bezpłatne. Więcej wiadomości na temat zajęć i samej Akademii można znaleźć na stronie www.ymaa.wroc.pl zapraszamy także na fb - Tai Chi Centrum YMAA Wrocław


Czym jest Tai Chi?

Od najdawniejszych czasów Tai Chi jest uznawane za jeden z najbardziej skutecznych sposobów zachowania zdrowia. Aczkolwiek skarbu tego nie ujawniano światu zachodniemu aż do początków XX stulecia. Od tej pory Tai Chi zostało szeroko zaakceptowane jako najpopularniejsze ćwiczenia zdrowotne z grupy Qi Gong, czyli ćwiczeń oddechowych, medytacyjnych. Zgodnie z chińską teorią medyczną każde żywe stworzenie posiada wewnętrzną energię zwaną, Qi, która jest nierozerwalnie połączona z jego ciałem fizycznym. Żadna z tych części nie może istnieć osobno. Jednym z podstawowych objawów występowania energii Qi może być, odkryty przez zachodnią naukę potencjał bioelektryczny żywej tkanki. Dlatego też zdrowie zależy od prawidłowego funkcjonowania organówwewnętrznych, w których nieustannie krąży energia. Jej nadmiar lub niedobór jest przyczyną wielu chorób. Tak więc regulacja Qi jest podstawowym, a także najprostszym warunkiem zapewnienia zdrowia samemu sobie. Poprzez proste ćwiczenia oddechowe staramy się doprowadzić do tego by krążenie energii w ciele człowieka było silne i gładkie, a tym samym wykorzystane do zachowania i poprawy zdrowia. W treningu Tai Chi duże znaczenie ma zrozumienie zasad stojących za wszystkim co się wykonuje. Zasady te są korzeniem praktyki, jak również tym, dzięki czemu możliwe jest osiągnięcie pożądanych rezultatów.

Każda forma czy ćwiczenie Tai Chi ma swój określony cel i teorię. Należy pamiętać, że każdy trening rozpoczyna w umyśle. Trzeba sobie zdać jasno sprawę z tego co się robi, a umysł musi być spokojny i zrównoważony. Podczas ćwiczeń dążymy do regulacji i rozluźnienia ciała, by znalazło się ono w najwygodniejszym i najbardziej zrelaksowanym stanie. Następnym etapem jest regulacja oddechu co oznacza taką pracę nad oddechem, dopóki nie stanie się on cichy, gładki i spokojny. Na oddech w dużym stopniu wpływają emocje – stres, lęk , gniew dlatego wyciszenie umysłu jest podstawą sukcesu. Trening Tai Chi zawiera ćwiczenia wykonywane w miejscu jak i w poruszaniu. Podczas płynnych ruchów rąk ćwiczący koncentrują się na równym i płynnym oddechu, czyli na zrównoważeniu energii Qi. Ruchy są bardzo proste, przenosząc się ciężar ciała z nogi na nogę w koordynacji z ruchami ramion i oddechem uzyskujemy podstawowe formy składające się na sekwencję. Powtarzanie kołyszących ruchów pomaga rozwinąć poczucie środka i równowagi oraz zbudować korzenie w oparciu o które, można rozwinąć siłę zarówno fizyczną jak i wewnętrzną. Od adeptów Tai Chi wymagana jest jedynie podstawowa sprawność fizyczna i z tego też powodu można rozpocząć treningi bez względu na wiek. Stała praktyka Tai Chi działa leczniczo na wiele schorzeń – wysokie ciśnienie krwi, nerwicę, dolegliwości żołądkowe, a także poprzez aktywność fizyczną pozwala zachować dobrą formę do późnej starości.
Podczas wykonywania sekwencji ciało musi być wyprostowane, głowa uniesiona, ręce i nadgarstki miękkie podobnie jak talia kierująca pracą tułowia. Jeżeli ćwiczymy Tai Chi wyłącznie w celach zdrowotnych wykonanie tej sekwencji w połączeniu z odpowiednim oddechem i przy jednoczesnym zachowaniu zrelaksowanego ciała przynosi spodziewane rezultaty.

 

__1

Zdjęcia (1)

Podziel się:

Oceń:


Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www.gazetasasiedzka.hmn-media.pl z siedzibą we Wrocławiu. Firma HMN-MEDIA Maciej Welyczko jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe