– Obserwowaliśmy prace koncepcyjne nad linią tramwajową na Ołtaszyn. Poprosiliśmy, żeby w myśleniu o tej ważnej linii ująć także potrzeby mieszkańców sąsiadujących z Wrocławiem miejscowości. Osobiście spotkałem się w tej sprawie z wiceprezydentem Wrocławia panem Maciejem Blujem – myślę, że nasz ogląd sytuacji spotkał się z dużym zrozumieniem, dodaje Piotr Kopeć.
W odpowiedzi na pomysł samorządu Kobierzyc wrocławski Urząd Miejski opublikował komunikat.
"Urząd Miejski Wrocławia przygotowuje projekt porozumienia pomiędzy Gminą Wrocław a Gminą Kobierzyce ws. przedłużenia linii tramwajowej Wrocław Ołtaszyn do sąsiadującej z Wrocławiem Wysoką. Kobierzyce zadeklarowały partycypowanie w kosztach inwestycyjnych oraz eksploatacyjnych planowanej na 2022 rok nitki tramwajowej”
- Przygotowujemy projekt porozumienia intencyjnego, który określi zakresy naszych działań- mówi Marek Żabiński, z-ca dyr. Departamentu Zrównoważonego Rozwoju UMW. – Przedłużenie trasy tramwajowej w kierunku Wysokiej to korzyść dla obu stron. Mieszkańcy Wrocławia i sąsiedniej gminy zyskają nowy środek transportu do miasta, a osiedla Ołtaszyn czy Partynice będą mogły sprawniej funkcjonować, ponieważ zmniejszy się liczba samochodów i polepszą się warunkami przemieszczania.
W piśmie wójta Gminy Kobierzyce kierowanym do Prezydenta Wrocławia czytamy: „Mamy świadomość, że korki i smog to nie tylko problem wrocławian. Na co dzień mierzą się z nim także mieszkańcy naszej gminy, którzy w okresie porannego szczytu komunikacyjnego starają się wjechać od południa do Wrocławia z Bielan Wrocławskich i Wysokiej, by dotrzeć na czas do pracy, do szkół czy do uczelni. My także chcemy aktywnie włączyć się w rozwiązanie tych problemów.
Przedłużenie tramwaju do Wysokiej pozwoli też na wybudowanie parkingu P&R z prawdziwego zdarzenia, który jeszcze przed wjazdem do miasta "przechwyci" podróżujących samochodami z południa aglomeracji i umożliwi dojazd do centrum sprawnym transportem publicznym.
Którędy i za ile?
Wstępne rozmowy zakładają współfinansowanie budowy linii przez obie gminy. Chodzi tu przede wszystkim o tzw. wkład własny, inwestycja byłoby sfinansowana przede wszystkim z infrastrukturalnych funduszy UE.
Osobnym zagadnieniem jest przebieg samej linii tramwajowej. W ostatnich miesiącach Urząd Miejski Wrocławia prowadził szerokie, opisywane na naszych łamach konsultacje dotyczące różnych przebiegów tramwajowej trasy na Ołtaszyn. Konsultacje nie wyłoniły jednoznacznego zwycięzcy. Przedłużenie linii do Wysokiej zmienia jednak znacznie charakter całego projektu – jak ustaliliśmy nieoficjalnie, najbardziej prawdopodobny przebieg linii tramwajowej prowadzi wzdłuż Zwycięskiej – po stronie Wrocławskiego Toru Wyścigów Konnych.
Wizualizacje: UMWD
Napisz komentarz
Komentarze